Mærkningsordning
DET GRØNNE HJERTE
Få de vigtigste erhvervsrelaterede nyheder om, hvad der rører sig inden for udviklingen af plantebaserede fødevarer.
Gør det nemmere for forbrugeren
– at finde frem til jeres produkt
Dansk Vegetarisk Forenings mærkningsordning er med til at øge synligheden af ALDIs mange vegetariske og veganske produkter. Mærkerne skaber troværdighed og tillid hos vores kunder.
– Katrine Milman, CSR Manager, ALDIFairdig bruger det veganske mærke, fordi det gør det nemt for vores kunder at spotte, at vores produkter er 100 % fri for animalske produkter, så de trygt kan lægge varen i kurven
– Jesper Pøhler, Medstifter, Fairdig
Kort om mærkerne
Flere og flere producenter tager Dansk Vegetarisk Forenings mærker til sig, heriblandt også de største spillere på det danske marked.
En stærk mærkningsordning for vegetariske og veganske produkter er vigtig for, at forbrugerne kan føle sig trygge.
Anvendelse af mærket kan kun ske efter ansøgning og skriftlig godkendelse af produktet.
Priser
Prisen for Det Grønne Hjerte afhænger af virksomhedens omsætning, antal produkter samt kompleksiteten af produkterne.
Kontakt os på erhverv@vegetarisk.dk for et tilbud.
Hvorfor Det Grønne Hjerte?
- Med mærkerne fra Dansk Vegetarisk Forening fås et mærke, der er til at stole på, med skærpede krav i forhold til andre mærker. For det veganske mærke er der krav om, at produkter ikke må være testet på dyr. For det vegetariske mærke skal ingredienser fra dyr være økologiske.
- Mærkerne fås både på dansk og engelsk og kan således bruges globalt.
- Mærkerne er varemærkeregistreret i EU – hvorfor brug af mærket uden tilladelse er et brud på loven.
- Mærkerne er udviklet efter ønske fra, og i dialog med, større danske virksomheder.
- Læs mere om organisationen og procedurerne bag mærket her
Hvorfor et grønt hjerte?
- Den grønne farve og bladene er symbol på et grønt og miljøvenligt valg.
- Hjertet er et symbol på kærlighed for dyr, mennesker og planeten.
Hvorfor mærke veganske og vegetariske produkter?
- En mærkningsordning gør det lettere for forbrugerne at finde de vegetariske og veganske produkter på hylderne i butikkerne.
- Det gør den bevidste forbruger opmærksom på et grønt alternativ.
Effekt: Et mærke i vækst på et marked i vækst
- Mærkerne vurderes årligt i samarbejde med Coop Analyse. Ved undersøgelsen i 2020 kendte 24 % af forbrugerne til mærkerne. Blandt de 15-34 årige var kendskabgraden på 40 %.
- Andelen af danskere, som lever overvejende vegetarisk, er steget fra 3,8 % i 2010 til 16 % i 2020 (FDB Analyse 2010/Coop Analyse 2020)
- Markedet for vegetariske og veganske fødevarer var nærmest usynligt, indtil DVF i sommeren 2014 opfordrede Coop til at udvikle en vegetarisk vision. De inviterede os derpå til et møde, og derpå satte de flere produkter på hylderne. Siden er markedet vokset hastigt – og de andre supermarkeder er kommet med.
- DVFs mærkningsordning blev lanceret i januar 2015. I dag anvendes den af mere end 50 brands på over 400 produkter, og nye kommer hele tiden til.
Retningslinjer
Mærkningsordningen kan bruges på produkter, der lever op til følgende kravspecifikationer:
- ikke indeholder kød eller biprodukter fra slagtning (knogle eller bløddele), heller ikke fra fisk, fjerkræ og skaldyr
- ikke indeholder genmodificerede fødevarer (GMO)
- hvis æg eller mælkeprodukter anvendes, skal disse være økologiske
- hvis ost anvendes, skal denne være baseret på vegetabilsk osteløbe (mikrobiel)
- at ingen animalske ingredienser med vilje er tilsat under produktionen.
Produktionsprocessen skal være udformet med henblik på at udelukke enhver mulighed for kontaminering med ingredienser af animalsk oprindelse - dyr må ikke have været udnyttet i forbindelse med produktionen, heller ikke i forbindelse med produktionen af ingredienser til produktet (dette inkluderer forsøg på dyr, som ikke må være sket i forbindelse med producentens introduktion af produktet)
For det veganske mærke kræves endvidere at produktet:
- ikke må indeholde nogen former for animalske produkter eller biprodukter, herunder også mælkeprodukter, æg og honning
Yderligere krav til producenterne
- En gang årligt skal der foretages kontrol af produktionen
- Designmanualen for brug af mærkerne skal overholdes
- Mærkerne kan først tages i brug, når ansøgningsskema er godkendt
Hvorfor økologisk krav til visse ingredienser i vegetariske produkter?
Der er krav om, at animalske ingredienser (mælkeprodukter og æg) i vegetariske produkter er økologiske. Dette skyldes, at vores undersøgelser viser, at et stort flertal af vegetarer finder dette essentielt.
Hvornår må mærkningsordning ikke bruges på vegetariske og veganske fødevarer?
Det er ikke tilladt at mærke et produkt for vegetarisk eller vegansk, hvis det åbenlyst, at det er det f.eks. tomater. Husk at være opmærksom på, at produkter som juice, vin, brød o.lign. ikke er åbenlyst vegansk – kontakt os eller Fødevarestyrelsen, hvis I er i tvivl.
Spørgsmål og kontaktinformation
Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål, kan Dansk Vegetarisk Forenings erhvervsmedarbejder kontaktes på erhverv@vegetarisk.dk eller på telefon 71 79 76 76. Telefonen er åben man- til torsdag fra klokken 10-13.
INFORMATION IN ENGLISH FOR INTERNATIONAL COMPANIES
Our labels are available in English too, so they can be used by international producers, as well as Danish companies who are also selling their products on international markets.
For more information in English, please contact us, at business@vegetarisk.dk or +45 71 79 76 76
Samarbejdspartnere pr 30. december 2020
AMA
Apotekernes a.m.b.a.
Apovit
Based on Nature
Better Nutritionals EMEA ApS
Bidro
Bold Drinks
Chokovegan
Daloon
Danasan
DRYK
Earth control
EASIS A/S
Falengreen/Herbivora
Fairdig
Field & Forest
Foodture
Geia Food/Plantekøkkenet
Graastens
Hanegal
Højsgaard Mikrovineri
IKEA
Il Fornaio
is&co (AllGood/VegaNice/GIO)
Jakobsens
Jalm&B
Just Plants
Katjes/Dk-konfekture
Kohberg Bakery Group A/S
Kølster malt og øl
Lauge Food Selection
Letz Sushi Produktion
Lidl/Next Level
Matas
McDonalds
Meyers Grønne Frokostkøkken
Mill-Life
Mountainfield ApS/Edgy Veggie
Møllens Brød
Naturli
Orkla Care
Paradis Danmark A/S
Plant Mate
Planteslagterne
Pods of Beans
Profumo Di Pane
Rema1000
Rul-let
Salling
Schmith & Thunberg
Simple Feast ApS
SR food/Pastella
SPIR, Netto
Stryhns AS
Tielman
Urtekram
Valsemøllen A/S
Vegan Time, Aldi
Vegan Victoria
Zelected Foods
Zentabox
Ægte Studio
Økolivet, Aldi